PRACE PISEMNE || POMOCE NAUKOWE || TESTY


 
Zaloguj się!
Brak konta kliknij tutaj!


szukaj prac:

zobacz także:

 Kategorie
   • Antyk i Biblia
   • Historia
   • Marketing
   • Pedagogika
   • Pozytywizm
   • Prace Maturalne
   • Przekrojowe
   • Psychologia
   • Recenzje
   • Renesans
   • Romantyzm
   • Rzeczoznawstwo
   • Socjologia
   • Współczesność
   • XX lecie
   • Zarządzanie
 Subskrypcja
Newsletter Skryba.pl
e-mail:


 Sonda
 Twój wiek to:

  26 i więcej... (51)
  21 (21)
  20 (18)
  19 (90)
  22 (9)
  23 (10)
  24 (5)
  25 (10)

 

ID:167 W poszukiwaniu idealnej oceny - jak oceniać? (2007-10-04 01:29:07, redakcja)
Autor: marcin, Rodzaj: Praca Dyplomowa, Instytucja: PWSZ Leszno, Liczba stron: 23, Cena: 14,99 zł.

W poszukiwaniu idealnej oceny - jak oceniać?

Spis treści:
Wstęp

1. Problem oceny i oceniania
1.1 Ocena jako problem
1.2 Ocena to źródło manipulacji
1.3 Ocena to źródło informacji
1.4 Ocenianie to proces
1.5 Ocena to wynik
1.6 Ocena to nagroda, kara i motywacja

2. Ocena i ocenianie w praktyce
2.1 Ocenianie w polskiej szkole
2.2 Sprawdzanie wiadomości a ocenianie – system rzeczywisty
2.3 Napięcie wokół stopni
2.4 Teoria oceniania w praktyce

3. Ramy autorskiego systemu oceniania
3.1 W poszukiwaniu idealnego rozwiązania
3.2 Kto szuka nie błądzi
3.3 Inne błędy oceniania

Zakończenie
Literatura



Wstęp

Ocenianie w szkole to problem, z którym musza sobie radzić nauczyciele, uczniowie i rodzice. Ocenianie to temat burzliwy wywołujący wiele emocji. Tam gdzie są emocje tam też często rodzą się konflikty - nie inaczej jest z ocenianiem. Niezadowoleni uczniów i rodziców z ocen powoduje frustracje i zniechęcenie, co w następstwie prowadzi do ostrych konfliktów.

Poniekąd na bazie tych konfliktów oraz na podstawie własnych doświadczeń autora powstała ta praca, która w swoim założeniu ma za zadanie dokonać rzeczy niemożliwej, a mianowicie pogodzić interesy wszystkich zwaśnionych - na skutek niewłaściwego oceniania - grup w szkole. Być może słowo zwaśnionych nie do końca oddaje panującą atmosferę, niemniej jednak istnieje grupa ludzi, dla których ocena stała się powodem kłótni, niezadowolenia, niezrozumienia, waśni, a w ekstremalnych przypadkach także tragedii.

Aby uniknąć w przyszłości sytuacji, w których ocena, proces oceniania, lub jak kto woli proces motywacji, wynagradzania lub karania, prowadzą do niejasnych sytuacji, w których jedna ze stron wychodzi poszkodowana, praca ta przynajmniej w części stara się odpowiedzieć na nurtujące uczniów i rodziców pytania dotyczące oceniania. Dla nauczycieli natomiast stanowi, w zamiarze autora, alternatywę w podejmowaniu decyzji dotyczących testowania i oceniania uczniów. Praca ta nie jest uniwersalnym środkiem rozwiązującym problemy dotyczące sposobów oceniania w szkole. Przedstawione w niej pomysły są jednak w dużej mierze oryginalnymi pomysłami autora, które zastosowane w szkołach mogą, ale nie musza się sprawdzić.

1. Problem oceny i oceniania

1.1 Ocena jako problem
Tak już jakoś przyjęło się w naszym życiu, że przez cały okres jego trwania jesteśmy poddawani ocenom innych. Sami też nie pozostajemy dłużni i korzystamy z każdej nadążającej się okazji, aby wystawić komuś własne oceny. Szukając porozumienia, prezentując własny punkt widzenia, występując publicznie, współdziałając w zespole, podejmując indywidualne i grupowe decyzje, rozwiązując problemy, poszukując i wykorzystując informacje czy stosując zdobytą wiedzę w praktyce i w wielu innych przypadkach jesteśmy obserwowani przez ludzi mniej lub bardziej zorientowanych w tym co robimy, co jest naszym głównym celem. Ludzie ci, często w sposób nieświadomy, oceniają nasze zachowanie, predyspozycje do działania, skuteczność i fachowość.
Nie inaczej jest w szkole, gdzie ocenianie, ocena naszych postępów nabiera szczególnego znaczenia. Czym jest ocenianie? Czy jest to tylko proces (albo procesy) na podstawie których podejmuje się decyzje? Obserwując realia polskiej szkoły można niestety śmiało zaryzykować twierdzenie, że proces oceniania dla wielu uczniów i nauczycieli urósł do miana kultu, najważniejszej czynności w szkole a oceny stały się najważniejszym celem uczęszczania do szkoły. Należy sobie zatem zadąć pytanie, czy ocenianie w szkole nie nabrało niewłaściwego znaczenia - zbyt dużego znaczenia dodatkowo potęgowanego przez nauczycieli i oczekiwanego przez uczniów?
Z biegiem lat spędzonych w szkole uczniowie zaczynają postrzegać oceny jako jedyny cel, odstawiając niejako sam proces kształcenia się i nabierania nawyku uczenia się przez cale życie – w założeniu główny cel i przesłanie szkoły – na plan dalszy. Taki sposób postrzegania idei oceniani może prowadzić do zniechęcenia uczniów, co w konsekwencji może skutkować rezygnacją z obranych celów.
Mamy zatem do czynienia z problemem oceniania w szkole, który dotyczy zarówno uczniów jak i nauczycieli. Gdy do tego doda się jeszcze konflikty wynikające z niezadowolenie rodziców i uczniów z, ich zdaniem, nieprawidłowym i niesprawiedliwym ocenianiem w szkołach, okazuje się, że konflikt dotyczy wszystkich grup, których interesy skupiają się wokół szkoły.

1.2 Ocena to źródło manipulacji
Obserwując proces wychowania łatwo dojść do przekonania, że człowiek pod wpływem nauczyciela czy wychowawcy poddaje się nieustannej manipulacji. Na plan dalszy usuwa się, na skutek takiego rozumowania, szeroko pojęta wolność. Czy młody człowiek może czuć się wolnym, gdy nieustannie podlega karaniu i nagradzaniu? Czy człowiek (wychowanek) będący w relacji z drugim człowiekiem (wychowawca) może czuć się wolnym? Znalezienie odpowiedzi na te pytania wymaga jasnej i klarownej definicji wolności. Niestety definicja taka nie istnieje, a wszelkie próby zdefiniowania pojęcia wolności prowadza do coraz to nowych interpretacji. Niemniej subiektywne odczucie podpowiada, że relacje uczeń –nauczyciel w większości przypadków dalekie są od nazwania ich wolnymi. Stwierdzenie to wydaje się dotyczyć obydwu stron – zarówno ucznia jak i nauczyciela...




To jest tylko mały fragment tej pracy!
Chcesz kupić całą pracę? Masz jakiekolwiek pytania?
Skontaktuj się z naszym konsultantem
GG 8254053



nikt jeszcze nie głosował, ogladano 2381 razy

 
|  copyright SKRYBA.PL  |   hosting by: NetLook.PL  |

| KOMUNIKATY | KONTAKT | WSPÓŁPRACA |
     
stat4u